Det litterære vækstlag

Det litterære vækstlag

Det litterære vækstlag

Anmeldelse af Lighund og andre tekster fra Godsbanen, udgivet på forlaget Trykværket d. 17. december 2015

Anmeldt af Charlotte Elisabeth Christiansen

Foto: Bogens omslag / litteraturen.nu

På Aarhus’ udviklings- og kompetencecenter for kunst- og kulturproduktion, Godsbanen, mødes nogle skrivegrupper fast for at arbejde med og diskutere hinandens tekster. Det er der kommet en spraglet og interessant antologi ud af, som består af et udvalg af de tekster, der bliver skrevet i og om Aarhus.

Lighund er en antologi med tekster skrevet af 16 forskellige forfattere, som alle er en del af de aarhusianske skrivegrupper på Godsbanen. Grupperne mødes et par timer ugentligt, hvor de diskuterer og arbejder med hinandens tekster, men formålet er ikke at uddanne forfattere. I stedet er litterære eksperimenter, nyskabelser og diskussion i fokus. Dette afspejles også i samlingen, idet der præsenteres et varieret udvalg af tekster.
Antologien består af 29 tekster, som danner et broget, men spændende billede af den aarhusianske litteratur, som den tegner sig i disse år. Og det er absolut en række af interessante spirende forfattere, der har bidraget til udgivelsen.

Antologien er delt op i en lyrisk del og en prosaisk del, hvoraf prosa-teksterne dominerer. Kun tre af de seksten bidragende forfattere har således skrevet lyrik. Julie Lykke Storm er en af disse få, og hendes digte åbner samlingen, hvoraf man i digtet ”Træer i marts” tydeligt fornemmer inspirationen fra Søren Ulrik Thomsen. Storms digte er velskrevne og metaforiske, og de skaber en indre, frydefuldt ubehagelig billeddannelse hos læseren med strofer som de følgende: ”Skeletterne ryster møjsommeligt / de sidste rester kød af / De er nu mere nøgne / end skroget fra kyllingen / du efterlod i flamingobakken”. Også Kaare Bergh og Poul Lynggaard Damgaard bidrager med interessante, sanselige digte.

Teksternes kvalitet varierer, men alle tekstbidrag er interessante eller har potentiale i sig. De er bestemt værd at læse, ikke mindst for deres variation. Den spænder fra den fint beskrevne underfundighed i den første prosa-tekst, ”Antologien” af Simona Zetterberg Gjerlevsen, til den rammende fremstilling af en akavet oplevelse i Katrine Lunds ”Date”. Afvekslingen fortsætter henover den uhyggelige krimi-vibe i ”Væk” og titelnovellen ”Lighund” til den fintfølende skildring af en ung kvindes sorg og ensomhed i Camilla Engkjær Laursens ”Halvhjerte”. Det er alle velskrevne og gode tekster med noget på hjerte.

Blandt samlingens absolutte højdepunkter er ”Skumbanan” af Allan Lillelund Andersen. Det er en humoristisk, tragikomisk fortælling om en søn og hans forhold til sin fremmedgjorte og alkoholiserede far. Teksten beskriver de akavede møder, sønnen har med en række mennesker, og kulminerer med mødet med hans døende far, hvor det akavede og følelsen af fremmedgørelse skildres skarpt. Også fortællingen ”Dage uden dagbog” er en eftertænksom, rørende beskrivelse af en dreng, der kommer ud for en traumatisk oplevelse.

Et andet toppunkt er Nanna Westergaards fantastisk grumme fortælling om ”Drengestreger”, som kommer ind under huden på læseren og beskriver drengestreger af den værste slags som noget mere og andet end blot uskyldige narrestreger.

Også Sif Orall Friis Scherrebecks ”Beostær” er særligt interessant. Det er en fragmentarisk tekst med diverse tankespor og sanseindtryk; den sammenfatter oplevelsen som arbejdsløs og som deprimeret individ, der ikke kan bære tanken om at skulle forlade sin seng med glædelige barndomsminder om biblioteksture og bedsteforældre samt den ulykkelige erindring om tabet af bedstefaren. Scherrebeck skriver sanseligt og poetisk; hendes sammenligninger af candyfloss, fnugblomster og vat er særligt stemnings- og følelsesfulde. Hun formår igennem sine sammenstillinger at skabe en fin metaforisk sammenhæng mellem det hverdagslige og det skæbnesvangert begivenhedsrige.

Lighund er en skøn perle af sammensatte og vidt forskellige tekster, hvor der vil være noget for de fleste læsere. Der er bestemt masser af potentiale i det litterære vækstlag i Aarhus, og undertegnede håber på, at det ikke er sidste gang at der udgives en antologi af skrivegruppernes tekster.