Lad julefeberen gribe dig

Lad julefeberen gribe dig

Lad julefeberen gribe dig

Anmeldelse af forestillingen Julefeber, dramatiseret af Julie Petrine Glargaard, på Aarhus Teater, d. 9. November 2023

Anmeldt af Karoline Djursaa og Signe Bang Andersen 

Foto: Aarhus Teater

I Aarhus Teater kan man nu – og frem til jul – opleve den nye dramatisering af DRs julekalender Julefeber fra 2020. Titelsangen er storhittet ”Julefeber” af Oh Land, som lægger op til et ægte juleeventyr, hvor ukendte kræfter kommer i spil, og kun troen på én selv kan redde julen. 

Hele Aarhus Teater sidder grebet af eufori, da snefnug falder ned over salen og indhyller publikum i sin skønhed efter en magisk forestilling af Julefeber. Fortællingen byder på både mystik og gode grin, og lige meget om du er voksen eller barn, er du garanteret at blive smittet med en god omgang juleglæde. I stykket møder vi det energiske søskendepar, Bjørn og Gro, og deres far, Kalle, som ihærdigt prøver at holde familien sammen efter moderens død, for “julen skal blive et hit”, uanset hvad der sker. “Vi er et team” er familiens slogan, men det bliver sværere og sværere at holde gejsten oppe, da farens gæld får dem smidt ud af lejligheden, og familien må gemme sig i det lokale teaters møbelrum. Samtidig begynder Bjørn at opleve mærkværdige ting – hår der vokser ud af ørerne, ben der ikke kan lade være med at danse og mormorens mystiske varsler om, at han er ved at blive en Nisse. 

At danse mod sig selv

“Hvordan ser det ud når man danser mod sig selv?” er et af de centrale spørgsmål i Julefeber, som er med til at indkapsle ét af fortællingens vigtigste omdrejningspunkter – nemlig kampen mod sig selv. Det er en fortælling, der handler om at acceptere sine usikkerheder, at stå ved sig selv, og at turde være dén man er – selv når det ikke er alle, der forstår det. Dette afspejles gennem Bjørns forhold til sin mormor – for hvor Bjørn har svært ved at acceptere, hvem han er, hylder mormoren tværtimod alt det, der skiller sig ud. “Pinlighed er frihedens fjende”, mener hun.

“MORMOR
‘Du er ganske givet en filur, Bjørnstjerne.’

GRO
‘Jeg er en filur, mormor!’

MORMOR
‘Nå ja – måske – men måske er Bjørnstjerne også…’

BJØRN
‘Jeg er ikke nogen filur. Jeg er helt almindelig!’”

Bjørns mormor demonstrerer både vigtigheden af at være sig selv, men advarer ham også om farerne ved ikke at kende sig selv godt nok:

“MORMOR

 ‘Du må først tage nissehuen på, når hovedet er klar’” 

Julefeber er en fejring af det mærkelige, det skøre og det autentiske i os alle og portrætterer oplevelsen af at føle sig unormal – en problematik som er relevant især hos børn og unge. For på trods af, at de færreste af os har oplevet at blive til en nisse, vil de fleste kunne identificere sig med følelsen af at være anderledes.

En mikstur af humor og tabu

Forestillingens karakterer formår såvel at sprede juleglæde som at sætte spotlight på relevante tabuer. Vi får blandt andet et indblik i, hvordan det er at sørge i juletiden, for nok er julen en glædelig tid, men den minder også den lille familie om fraværet af deres afdøde mor. Selvom Julefeber berører temaer, der kan være svære at forholde sig til, bibeholder den hele vejen igennem en humoristisk tone og skaber grin og ægte juleglæde i salen. Glargaard evner nemlig at holde fast i sit publikum med humoristiske indskud – herunder en lillesøster der prøver at danse sin bror i julestemning, en far der uheldigvis er kommet til at købe chokoladeharer i stedet for julemænd, lange hår der vokser ud af ørene og et par “gumpetunge snefnug”. Blandingen af humor og svære problematikker spiller godt sammen med fortællingens budskab om ikke at “afskære alt, der føles ubehageligt”, for vi kan godt fejre julens glæder og samtidig skabe plads til det, der er svært.

Stor ros til skuespillere, dramatiseringen og iscenesættelsen

I hovedrollen oplever man den kompetente og nærværende Emil Busk Jensen (Bjørn) og den dragende Mette Klakstein (Frederikke), som spiller en stærk og energisk ballerina. Saga Guld/Mille West Rasmussen, Peter Høgesbro og Jannie Faurschou spiller henholdsvis Bjørns juleglade lillesøster, hans optimistiske far, Kalle og hans milde mormor, Rigmor. Derudover kan man opleve elever fra Ballet Akademiet Aarhus, som danser sig helt ind i folks hjerter. Julefeber er en julekalender skrevet af Natasha Arthy og Rune Schjøtt-Wieth, dramatiseret af Julie Petrine Glargaard til en gennemført familievenlig forestilling. Iscenesættelsen af Line Paulsen er utroligt veludført. En drejeskive inde midt på scenen, med et juletræ som centrum, gør det nemt at skifte fra én scene til den næste, hvilket får scenerne til at fremstå sammenhængende med flydende overgange. I løbet af forestillingen inddrages publikum også på forskellig vis og overraskes med små æstetiske og interaktive tiltag såsom dans, hvilket gør teateroplevelsen både sjov og tilgængelig for børn. Det er i sandhed en familieforestilling, som tør åbne op for svære emner og samtidig hylder juleglæden, kærligheden og dét at være sig selv. Så hvis du skal være med på vinterens fedeste jule-dansemoves og opleve den kriblende atmosfære, så tag din familie i hånden og oplev en rørende og sjov juleforestilling.