Reportage fra BogForum 2018
Af Nete Bækgaard Hermansen
Fotograf: Nete Bækgaard Hermansen
Den tilbagevendende begivenhed, BogForum i Bella Centret, er forlagenes fest. Det er da også de største danske forlag, som er de mest dominerende blandt de mange scener, stande og butikker. Her har man muligheden for at høre nogle af de helt store litterære navne tale om deres udgivelser. Men mellem forlagsgiganterne gemmer der sig også små perler, som kan være værd at lede efter.
Hvis man skulle sammenligne Bogforum med Roskilde Festival, er der ingen tvivl om, at Gyldendals Tranescene svarer til Orange Scene. Det er her, det tunge skyts normalt bliver kørt ind, og årets Bogforum var ingen undtagelse.
Således kunne de mange heldige læsere, som havde fået en billet til weekendens arrangement, sætte sig foran den elegante sceneopsætning, flankeret af et bredt udvalg af forlagets bøger, og lytte til navne som Caspar Eric, Pia Tafdrup, Gayle Forman, Kim Leine og mange flere. Gyldendal er også et af de få danske forlag, som ofte formår at hive op til flere engelsksprogede forfattere ind.
Kvalitet på de store scener
På andre af de dominerende scener, for eksempel hos Arnold Busck, DR Scenen eller den hvide eller røde scene, var programmet ligeledes spækket med kendte navne og dygtige interviewere. Og selvom man måske ikke nødvendigvis lærer så meget nyt, når man lytter til samtalerne mellem i forvejen kendte forfattere og kendte interviewere, så er det hvert år en fornøjelse. Arrangementerne hos de store forlag og scener er nemlig kendetegnet ved kvalitet. Alle har styr på, hvad de laver – især intervieweren og den aktuelle forfatter. Oplæsningerne er gode, og samtalerne glider let – noget, der ikke altid er en selvfølge hos de mindre stande.
Andre aspekter af den litterære verden
Men hvis man var en af dem, som kun drev rundt mellem de store stande på årets Bogforum, så snød man sig selv. For rundt omkring hos de små forlag og stande, at man mærker pulsen på Danmarks litterære miljø.
Hos små og up-and-coming forlag som Skjødts Forlag, Ulven og Uglen og Forlaget Underskoven kan man nemlig få et glimt af nogle af de strømninger, som måske kommer til at dominere mere og mere inden for litteraturen i de kommende år. Hvad med dansk fantasy henvendt til unge? Eller fremragende spansksproget litteratur, som ikke før er blevet oversat til dansk? Disse forlag er små og mangler den professionalisme, som præger Gyldendal, Rosinante og de andre store. Til gengæld er repræsentanterne nærværende og vil gerne snakke om deres værker og deres arbejde. På den måde føler man, at man får et mere autentisk indblik i forlagsmiljøerne ad denne vej.
Et møde med Edgar Allan Poe
En af de mindre stande, som virkelig skilte sig positivt ud til dette års Bogforum, var den, som tilhørte Det Danske Edgar Allan Poe Selskab. Der er tale om en lille forening, som ikke særlig mange ved eksisterer.
Det havde foreningens medlemmer nok erkendt, og derfor lavede de et show som var de fleste andre standes langt overlegent. De havde nemlig inviteret selveste Edgar Allan Poe til at komme og fortælle. Poe, her portrætteret af en skuespiller og klædt i tidssvarende tøj og effektfulde smokey eyes, vandrede rundt omkring den lille stand og fortalte alle, der ville høre, om sine litterære bedrifter. Nu hvor Poe af gode grunde ikke kunne være der selv, var denne løsning både anderledes og sjov.
Det bedste af begge verdner
I år var ingen undtagelse, og det bliver de næste mange års omgange af Bogforum nok heller ikke; det er nu engang sjovest at blande sit eget slik, så man får lov til at smage lidt af det hele. Det lægger de meget forskellige forlag og scener på Bogforum netop op til, og det er synd ikke at udnytte det.
Leave a Reply