Anmeldelse af Gabrielle Zevin: I morgen og i morgen og i morgen, udgivet på Alpha Forlag d 28. september 2023. Oversat fra engelsk af Randi Bjerre Høfring.
Anmeldt af Maja Agermose Hinrichsen
Foto: Maja Agermose Hinrichsen
I I morgen og i morgen og i morgen følger vi to spildesignere, mens de opbygger hele verdener for øjnene af os. Men det er ikke bare en bog om computerspil – det er en bog om kreativitet, venskab og kærlighed. Og om det fantastiske i at lade sig opsluge af en alternativ verden. Bogen vandt Goodreads Choice Awards 2022 for bedste fiktion og har været på min læseliste lige siden. Nu er den endelig kommet i en dansk oversættelse.
Sadie og Sam bliver venner som børn, da Sam tilbringer en lang periode på hospitalet. De knytter sig straks til hinanden gennem deres fælles interesse for computerspil. Noget får dem dog til at bryde kontakten, før de otte år senere tilfældigt støder ind i hinanden på en togstation. Inden længe er venskabet blusset op igen, og Sam mærker en brændende længsel efter at udvikle et spil sammen med Sadie:
”I hans øjne var der tale om et frieri til Sadie. Han ville gå på knæ og sige: ”Vil du arbejde med mig? Vil du give mig din tid, og vil du stole på min fornemmelse af, at tiden vil være givet godt ud? Vil du tro på, at vi kan skabe store ting sammen?””
Det bliver begyndelsen på et fantastisk, kreativt og tumult samarbejde. Sam og Sadie lægger krop og sjæl i deres spil og mister både sig selv og hinanden undervejs. Det er ikke altid lige nemt at være en kvindelig spildesigner, og Sadie kan nogle gange føle, at Sam får al æren for deres fælles arbejde. Zevin sætter ord på nogle spændende tanker og problematikker ved at være kvinde i et mandsdomineret fag – og hvor håbløst det sommetider kan føles.
Alle de valg, man ikke træffer
Sams helbred er stadig ikke det bedste, og Sadie tumler med et kaotisk kærlighedsforhold. Oveni det hele står de med en promovering af deres spil, som er mere arbejde end umiddelbart antaget – og de er ikke altid lige enige om, hvordan de håndterer det. De står midt i deres drøm, men alligevel kan det sommetider føles som om, livet er udenfor deres kontrol:
”Vi lever alle højst halvdelen af tiden, tænkte hun. Der var det liv, man levede, der bestod af de valg, man traf. Og så var der det andet liv, dét, der var de ting, man ikke havde valgt. Og nogle gange føltes det andet liv lige så håndgribeligt som det liv, man levede.”
Livet er fuld af valg – på samme måde som et computerspil er det. Forskellen er, at i computerspil kan man altid prøve igen. Du kan udleve alle versionerne, hvis du har lyst, igen og igen i en uendelighed. Sådan er det ikke med livet, hvor du er stuck med de valg, du har truffet.
En fortabelse
Bogens titel er en Shakespeare reference, som Sadie og Sams producer, Marx, bruger til at beskrive et spil:
””Hvad er et spil?” sagde Marx. ”Det er i morgen og i morgen og i morgen. Det er muligheden for uendelig genfødsel, uendelig forløsning. Det er tanken om, at hvis man bliver ved med at spille, kan man vinde. Intet tab er permanent, fordi intet er permanent, nogensinde.””
Bogen handler om at fortabe sig i et spils univers, hvor næsten alting er muligt. Den handler om skønheden i at lade sig opsluge af en anden verden – nogle gange fordi virkeligheden overvælder en, andre gange fordi man simpelthen bare ikke kan lade være. På samme måde fortabte jeg mig fuldstændig i denne bog, som det næsten var umuligt at lægge fra mig. Zevin skriver smukt og overbevisende, og denne bog er en hyldest til vores allesammens indre nørd.
Leave a Reply